Din pacate insa, in ultima vreme asist la o degradare tot mai accentuata a limbii noastre. Mai precis a modului in care ea este folosita in exprimare. Si nu o spun doar asa de capul meu, o spun pentru ca am observat acest lucru in urma contactelor directe pe care le am cu elevii mei. Asa ca, rezultatele statisticilor facute in urma noului sistem de bacalaureat mi se par mincinoase. Si o spun cu mana pe inima! Dar, ca sa fiu mai clar, iata ce anume spun aceste rezultate:
Conform rezultatelor finale făcute publice de Ministerul Educaţiei, nici un profesor nu a acordat un punctaj mai mic de 25 de puncte, din totalul celor o sută, cât reprezintă scorul maxim pe care îl pot obţine candidaţii. De altfel, majoritatea liceenilor (55%) au obţinut cel mai bun calificativ cu putinţă, anume "experimentat", ceea ce înseamnă că au convins comisia de examinare că înţeleg foarte bine un text la prima vedere, că au o capacitate foarte ridicată de sinteză şi de comentare a acestuia şi că se exprimă admirabil. Pe treapta imediat inferioară, anume "avansat", s-au poziţionat 32% dintre candidaţi, în timp ce doar 13% dintre cei 205000 de elevi au primit un certificat de utilizator "mediu".
Evident ca pun la indoiala corectitudinea evaluarilor facute. Nu de alta, dar, asa cum am spus si mai sus, stiu foarte bine cam ce cunostinte si capacitati de exprimare au absolventii de liceu. Pe langa lipsa crasa de cultura generala in domeniul literar, in afara da "a", "i" si celalte sunete "armonioase" pe care din pacate le intalnim si in exprimarea unor persoane publice gen parlamentari, acesti absolventi nu sunt de obicei in stare sa lege doua propozitii inteligibile si fara poticneli. Nu stiu cum au inteles examinatorii sa evalueze capacitatea de sinteza si comentare a candidatilor, insa experienta personala ma face sa o consider fie nepotrivita fie pur si simplu falsa. Pentru ca altfel nu-mi explic cum primesc calificativul "experimentat" niste elevi care peste 6 luni ajung pe bancile facultatilor si esueaza lamentabil in momentul in care sunt provocati sa se exprime.
Exista si o explicatie a acestui fenomen, explicatie pe care cei in masura refuza sa o vada sau mai rau, sunt constienti de ea, dar tac malc. Iar aceasta explicatie nu e valabila doar pentru proba de limba romana ci pentru toate probele de la examenul de bacalaureat. Si anume, faptul ca notele sunt umflate in draci. "Ce sa si faci cu ei, doara nu o sa pice toti acuma. Lasa, ca ii lasam sa scape, si sa-si bata capul cu ei urmatorii profesori. Sa-i pice aia daca vor." Si uite asa, se formeaza lantul slabiciunilor, si te pricopsesti pe cap cu studenti care nu sunt in stare sa lege doua propozitii inteligibile sau sa faca o operatie elementara de aritmetica. Iar cand il intrebi cat a luat la bacalaureat, rade si zice ca 7, 8 chiar si 9!
Doamne, doamne...ce as vrea sa pot sa filmez perlele acestor absolventi pe care ii primesc pe mana in fiecare an si sa ma duc cu acele casete sa le bat de cap tuturor profesorilor care le-au dat note mari. Pentru ca dansii au scapat de problema, pasand mai departe responsabilitatea altora, insa nu au facut un serviciu acestor copii, ci un deserviciu. Invizibil la inceput, dar un deserviciu. Le alimenteaza iluziile si sperantele lor si parintilor lor, ii incurajeaza sa insiste in incultura si ignoranta, ii fac sa devina niste pomanagii care asteapta sa beneficieze de slabiciunile sistemului si nu niste caractere puternice care sa aiba constiinta valorii proprii si care sa incerce sa faca ceva prin puterile lor. Toate acestea nu se vad cat sunt elevi, insa in momentul in care ies de pe bancile scolilor realitatea cruda ii aduce cu picioarele pe pamant. Pentru ca la orice interviu de angajare, aceste slabiciuni ies in evidenta. Asa ca, fie ajunge distribuitor Coca-Cola cu diploma de absolvent de facultate, fie geanta in spinare, si la emigrat! Cati din cei care au terminat o facultate intr-un anumit domeniu ajung sa si profeseze in acel domeniu?
Insa, destul cu indignarea si profetiile apocaliptice. Sa ma intorc la dulcea noastra limba romana, pe care absolventii nostrii de liceu o stapanesc cu atata pricepere...
Limba noastră-i o comoară
În adîncuri înfundată,
Un şirag de piatră rară
Pe moşie revărsată.
Limba noastră-i foc, ce arde
Într-un neam, ce fără veste
S-a trezit din somn de moarte,
Ca viteazul din poveste.
Limba noastră-i frunză verde,
Zbuciumul din codrii veşnici,
Nistrul lin, ce-n valuri pierde
Ai luceferilor sfeşnici.
Limba noastră-i limbă sfîntă,
Limba vechilor cazanii,
Care-o plîng şi care-o cîntă
Pe la vatra lor ţăranii.
Răsări-va o comoară
În adîncuri înfundată,
Un şirag de piatră rară
Pe moşie revărsată.
În adîncuri înfundată,
Un şirag de piatră rară
Pe moşie revărsată.
Limba noastră-i foc, ce arde
Într-un neam, ce fără veste
S-a trezit din somn de moarte,
Ca viteazul din poveste.
Limba noastră-i frunză verde,
Zbuciumul din codrii veşnici,
Nistrul lin, ce-n valuri pierde
Ai luceferilor sfeşnici.
Limba noastră-i limbă sfîntă,
Limba vechilor cazanii,
Care-o plîng şi care-o cîntă
Pe la vatra lor ţăranii.
Răsări-va o comoară
În adîncuri înfundată,
Un şirag de piatră rară
Pe moşie revărsată.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu